A jó orvos sokszor egyben jó nyomozó is: akkor tud segíteni, ha megtalálja a helyes választ, okot, diagnózist egy problémára. Mitől jó egy diagnózis? Miért képzelhetjük az endokrinológust amolyan „detektívorvosnak”? Mi segítheti a közös munkát a páciens és az orvos között? Többek között ezekben a kérdésekben segít eligazodni a nőgyógyász-endokrinológus, dr. Reszler Beáta.

 

A páciensekkel való találkozás rendszerint egy egészégügyi panasszal kezdődik. A nőgyógyász-endokrinológus pedig kérdez, összefüggéseket keres, következtet. Néha úgy, ahogyan egy detektív dolgozik egy nyomozás során. A hasonlat nem is áll messze a valóságtól – erősíti meg dr. Reszler Beáta:

„Azt élvezem a legjobban a munkámban, amikor nyomozni kell. Amikor a panasz mögött felsejlik egy logikus magyarázat, és célzott kérdésekkel eljutunk a valódi okhoz. Az igazi siker az, amikor az előfeltételezésem alapján kért vizsgálat visszaigazolja: jól gondolkodtunk.”

A hormonrendszer összefüggései különösen izgalmas terepet jelentenek ehhez. A női ciklust nem csupán a petefészek és az agyalapi mirigy irányítja, hanem a teljes hormonális-idegi szabályozás, receptorok sokaságán keresztül. Ezek a finom összefonódások csak akkor állnak össze teljes képpé, ha a háttérben gondos elemzőmunka folyik.

 

Nem mindig egyértelmű, hogy endokrinológusra van szükség

Sok páciens nem tudja pontosan, hogy kihez forduljon egy-egy tünettel. Az anyagcserezavarok sokszor más szakterületeken is megjelenhetnek: lehetnek nőgyógyászati, pszichés vagy akár gasztroenterológiai vonatkozásai is.

„Vannak helyzetek, amikor számomra, orvosként teljesen egyértelmű, mi lehet a baj – miközben a páciens hónapokon át csak tanácstalanul bolyongott előtte. És ez nem az ő hibája. Az út a helyes diagnózisig gyakran hosszú, és mivel az endokrinológiai betegségek sokszor nem egyértelműek, szinte természetes, hogy olykor nagy kanyarokkal jutnak el hozzánk.”

Az első lépés tehát sokszor nem is maga a gyógyítás, hanem az, hogy valaki egyáltalán eljusson a megfelelő szakemberhez.

 

A jó diagnózis mindennek az alapja

Egy panasz mögött sokféle ok húzódhat meg. Ahhoz, hogy megfelelően kezeljük, először nevet kell adni a problémának – ez a diagnózis. A jó diagnózis nemcsak azt mondja meg, mi a baj, hanem megnyitja az utat a megfelelő kezelés vagy állapotmenedzsment felé.

 „A diagnózis nem mindenható, de nélkülözhetetlen, a helyes diagnózis mindennek az alapja. Vegyünk egy alaphelyzetet: van egy panasz. Ezt meg akarjuk szüntetni, és ehhez tudnunk kell, hogy mi okozza. Az orvoshoz fordulás lényege, hogy az egészségi állapotunkat helyreállítsuk. De ehhez először is meg kell nevezni, mi a baj, mi a panasz gyökere. Ez a diagnózis. A következő kérdés, hogy tudunk-e ezen változtatni. Vegyünk példának a menopauzát: nem betegség, mégis sok panasszal jár. Tudunk segíteni, de nem tudjuk visszacsinálni. A diagnózis tehát nem mindenható, de nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egyáltalán elinduljunk a megfelelő irányba.

Ha már tudjuk, mi a probléma neve, akkor általában van rá válaszunk is. Ez lehet gyógyítás, kezelés, gondozás, tünetenyhítés – a lényeg, hogy tudjunk reagálni. Nem mindenre van tökéletes válasz, de jó úton járunk, és az esetek többségében egy jó diagnózist követően jó ellátást is tudunk adni.

Az elmúlt 50–100 évben sok minden változott. Ugyanazt a diagnózist régen másképp kezelték, mert nem volt más eszköz a kezükben. Ma már nemcsak többféle kezelés létezik, hanem gyakran választhatunk is közöttük. A diagnózis tehát nem egy abszolút, hanem a kor tudása, lehetőségei határozzák meg, hogy milyen választ tudunk adni rá” – összegzi dr. Reszler.

A jó orvos sokszor egyben jó nyomozó is:

 

A tudatos önmegfigyelés sokat segít

Míg egy orvos ritkábban találkozik a pácienssel (vagy éppen először), ő nap mint nap együtt él saját testével. Ezért fontos, hogy ismerje a testét, tudatában legyen a működésének, tudatosan figyelje a változásokat.

„Ez a fajta tudatosság, amit hívhatunk akár mindfulnessnek is, mindenki számára hasznos, nem csak betegeknek. Ha valaki már tüneteket észlel, akkor viszont szinte kötelező. Egy jól vezetett ciklusnapló, tüneti napló, akár egy pár soros megfigyelés is nagyon sokat segíthet. Ha valaki el tudja mondani, mi történt az elmúlt három hónapban, az nekem is óriási segítség” – magyarázza dr. Reszler Beáta.

Ez a fajta tudatosság nemcsak diagnózis esetén fontos – az egészség megőrzésének is fontos része lehet.

 

A hormonális állapotok többsége kezelhető

A modern orvostudomány lehetőségei látványosan bővültek az elmúlt évtizedekben. Sok olyan betegség vagy állapot, amely korábban életminőséget rontott, ma már jól kezelhető.

„A diagnózis nem abszolút igazság – a lehetőségek is meghatározzák, hogy mit tudunk kezdeni vele. De az esetek többségében ma már jó válaszokat tudunk adni egy jól felállított diagnózis után.”

Ez számos esetben nem egyenlő a gyógyítással, illetve gyógyulással. Sokszor a pajzsmirigyproblémák, a PCOS vagy a menopauzával kapcsolatos panaszok esetén nem egy gyógyítható (gyógyítandó) állapotról beszélünk, hanem az életminőség fenntartásáról. Ezek az állapotok is ma már legtöbbször jól karbantarthatók.

 

Segít vagy árt a „Google-diagnózis”?

„A páciensek egyre tájékozottabbak – és ez nem feltétlenül baj, sőt” – mondja dr. Reszler Beáta. Ha valaki tudatosan, jó forrásokat használva próbálja megérteni a tüneteit, az segítheti az orvossal való közös munkát.

„A páciens is nyomozni akar – és ha együtt tudunk gondolkodni, abból jó dolgok születhetnek. De az ijesztgetés, pánikkeltő találatok veszélyesek lehetnek. Ezért fontos, hogy az orvos mindig segítsen eligazodni az információk között.”

„Voltak pácienseim, akik utólag mondták el, hogy maguk is erre gondoltak, de nem előre vetítették, hanem hagyták, hogy vizsgáljunk, együtt gondolkodjunk, és eredmények alapján eljussak a megoldásig. Ez nagyon jó hozzáállás” – véli dr. Reszler Beáta, aki szerint szükség van több megbízható, hiteles információforrásra a laikusoknak. „Mi orvosok például mindig a legrosszabbat akarjuk először kizárni. Egy hüvelyi vérzésnél például először a rosszindulatú elváltozást kell kizárni. Ezt a pácienseknek nem mondjuk, de ha laikusként ezt olvassák először, az nagyon meg tudja ijeszteni őket.”

A hiteles egészségügyi kommunikáció tehát kulcskérdés – és ebben a szakembereknek is egyre nagyobb szerepet kell vállalniuk.

 

Mikor forduljunk orvoshoz?

A tudatosság nemcsak a megelőzés, de az időzítés szempontjából is kulcsfontosságú. Sokan halogatják az orvoshoz fordulást, míg mások túl korán, pánikszerűen jelennek meg a sürgősségin. Létezik arany középút vagy akár aranyszabály?

A válasz a probléma mértékében rejlik – magyarázza az orvos. „Ha egy panasz három nap alatt nem múlik el, vagy nem kezd el javulni, érdemes orvoshoz fordulni. Sürgősségire akkor menjünk, ha komoly tüneteket észlelünk – nem baj, ha utólag kiderül, hogy nem volt nagy gond. Az a fontos, hogy ne akkor jöjjünk, amikor már túl késő. Aranyszabályként azt szoktam mondani: ha egy panasz három nap alatt nem múlik el, vagy nem javul, akkor már érdemes orvoshoz fordulni – ha nem is sürgősséggel, de mindenképpen.”

Az endokrinológiában ritkán van sürgősség. A hormonális rendszerünk ugye egy hírvivő rendszer, az lassan okoz problémát, szinte soha nem viharosan érkezik.

Fontos, hogy a diagnózis nem cél, hanem kiindulópont – összegzi az orvos. „Ha megtaláltuk a helyes választ, akkor tudunk segíteni – akár gyógyítással, akár gondozással, akár csak az életminőség javításával. Hiszek abban, hogy az együtt gondolkodó páciens és a figyelmes, összefüggésekben gondolkodó orvos együtt valódi változást hozhatnak.”

virtuális rendelő videók - tekintsd meg dr. Reszler Beáta videóit